روسیه 69700 تنی یخچال های مسلح هسته ای را برای نگه داشتن مسیر دریای شمال در طول سال قابل پیمایش ساخته می شود – MercoPress

روسیه 69700 تنی یخچال های مسلح هسته ای را برای حفظ مسیر دریایی شمال در طول سال ساخت

دوشنبه ، 27 آوریل 2020 – 07:29 UTC


برنامه ریزی ناوگان یخ شکن Rosatom تا سال 2035 با 100 میلیون تن بار. (حسن نیت ارائه دهنده Rosatom)

روسیه با برنامه هایی برای اطمینان از پیمایش در طول سال در امتداد مسیر دریای شمال پیش می رود. یخدان یخ ساز کلاس رهبر همچنین به عنوان LK-120Ya شناخته می شود ، دو برابر قدرت یخچال های هسته ای فعلی این کشور خواهد بود.

این کشتی از دو راکتور هسته ای RITM-400 استفاده می کند تا از چهار پروانه با ظرفیت 30 مگاوات در هر نیرو استفاده کند. با جابجایی کلی 69.700 تن ، دو برابر سنگین تر از جدیدترین و در حال حاضر بزرگترین کشتی یخ ساز روسیه ، Arktika نیز خواهد بود.

این کشتی به گونه‌ای طراحی شده است که کانالها را تا حد ممکن از طریق یخ دریا بشکند تا تانکرهای نفت و گاز را در پی داشته باشد. برای این منظور ، کلاس رهبر تقریباً 48 متر عرض ، 13 متر بیشتر از یخچال های طبیعی فعلی است. این کشتی با مقادیر زیادی نیرو و وزن زیاد آن قادر خواهد بود تا چهار متر یخ را بشکند ، در حالی که در کلاس Arktika فعلی 2.3 متر است.

وی گفت: “راه اندازی این یخ شکن اتمی Rosatomflot را قادر می سازد تا از عملیات ایمن و منظم در منطقه شرقی قطب شمال اطمینان حاصل کند ، مسیریابی سالانه را در آب های مسیر دریای شمال فراهم کند و فرصت های جدیدی را برای مسیرهای تجاری با عرض جغرافیایی بالا باز کند. مصطفی کاشا ، مدیر کل Rosatomflot می گوید.

طبق قرارداد منعقده شده بین کشتی سازی Rosatomflot و Zvezda ، این کشتی قرار است در سال 2027 به بهره برداری برسد و تا سال 2033 دو فروند یخدان از نوع دیگر نیز دنبال می شوند.

این جدول زمانی ممکن است بیش از حد بلندپروازانه به نظر برسد که کلاس Arktika ، که روسیه در حال حاضر پنج کشتی در حال ساختن دارد ، با تاخیر و چالش های فنی زیادی روبرو بوده است. ساخت و ساز روی کشتی اصلی کلاس Arktika از سال 2013 آغاز شد و این کشتی هنوز به بهره برداری نرسیده است.

در ابتدا قرار بود Arktika تا دسامبر سال 2017 تحویل داده شود اما به دلیل مشكلات با اجزای داخلی توربین های بخار این کشتی تقریباً دو سال به تعویق افتاد. پس از شروع کار آزمایش در دریا در اوایل سال جاری ، مشخص شد که یکی از موتورهای پیشران آن در طی اتصال کوتاه نیاز به جبران ناپذیری دارد که نیاز به تعویض پیچیده و طولانی موتور در سال آینده دارد. تعمیر شامل بریدن از طریق بدنه کشتی برای حذف و جایگزینی واحد 300 تنی است.

در حالیکه کشتی می توانست با کاهش توان موتور کار کند تا اینکه در سال 2021 ترمیم انجام شود ، متخصصان اکنون توصیه می کنند که کشتی از دریای بالتیک خارج نشود زیرا مجبور است تابستان آینده به کارخانه کشتی سازی بالتیک در سن پترزبورگ برگردد.

کلاس لیدر توسط کارخانه کشتی سازی زوزدا در شرق دور روسیه در نزدیکی ولادیوواستوک ساخته می شود. این کشتی سازی اخیراً شاهد گسترش بوده است اما تاکنون در تأمین قراردادهای مربوط به یخچال های هسته ای ناموفق بوده است. قراردادهای هر 5 دستگاه یخ شکن کلاس Arktika به کارخانه کشتی سازی بالتیک رفت. Zvezda همچنین قصد دارد تا حامل های LNG با قابلیت یخ سازی را برای Novatek ایجاد کند ، اما اخیراً پیشنهادی برای صنعت سنگین سامسونگ کره جنوبی از دست داد. ساخت بدون شک یخ ساز هسته ای جهان بدون شک نمایانگر پیچیده ترین کشتی است که توسط کشتی سازی ساخته شده است.

این ایده برای یخچال های سنگین یخ هسته ای 120 مگاواتی که از کشتی های درون یخ غلیظ دریای سیبری شرقی در قلب زمستان عبور می کند ، در اوایل دهه 1990 برمی گردد. این ایده و نیاز به یخچال های بزرگتر در طی یک دهه گذشته به دلیل اینکه شرکت هایی مانند Novatek و Rosneft از بهره‌برداری از منابع طبیعی در منطقه و حمل و نقل آنها در امتداد NSR شروع به کشش کردند ، به خود کشیدند.

در حال حاضر ، شرکت های حامل نفت و گاز سخت یخ شرکت ها می توانند به طور معمول فقط در تابستان و پاییز به آسیا سفر کنند. در زمستان ، یخ هنوز هم چالش برانگیز است. توانایی طبقه رهبر برای شکستن یخ به ضخامت 2.5 متر به طور مداوم در 10 گره ، قابلیت عدم وجود ناوگان فعلی یخچال ها ، برای اطمینان از اسکورت های مطمئن و سریع برای کشتی های تجاری در طول زمستان خواهد بود.


پاسخی بگذارید